Marco Brodde
Min kunstneriske praksis udspringer af en dyb fascination af naturen, fuglene og landskaberne.
Som ganske ung opdagede jeg, at man faktisk kunne gå ud og opleve fuglene, som jeg allerede kendte fra bøgerne. Det var en åbenbaring. Oplevelsen af at strandskader, sjaggere og skeænder hele tiden havde været derude, og at man bare skulle åbne øjnene og sanse sine omgivelser.
Med bopæl og arbejdsplads på Fanø midt i Vadehavet er mulighederne for at formidle, opleve og tegne naturen formidable. Fra mit 1800-talshus i Nordby kan jeg høre trækfuglene fra Arktis ude fra vadefladerne få hundrede meter væk, og der er næsten altid en vandrefalk eller en havørn indenfor gåafstand fra hoveddøren. Det er en stor lykke. Jeg skal ikke planlægge en weekendtur til en god fuglelokalitet mange kilometer væk, jeg bor midt i landets internationalt set vigtigste af slagsen. Og de daglige skitser er af fuglearter, der bestemt ikke er hverdag for alle.
Mine to interesser fra barnsben, tegning og naturen, blev hurtigt kombineret, og jeg gjorde det tidligt til en vane at huske en blok og en blyant sammen med kikkerten, når jeg tog på fugletur. I dag bærer jeg på en meget stor og tung taske med tegne- og malegrej af mange slags samt mapper med store ark papir. At opleve fuglene gennem tegning, farve og streger er blevet essentiel for min vej gennem naturen og min tilværelse.
Jeg har i mere nd 30 år arbejdet med naturbeskyttelse via et engagement i Dansk Ornitologisk Forening (DOF), hvor jeg fra 2008 til 2019 sad i foreningens hovedbestyrelse, i en årrække som næstformand. Det naturpolitiske arbejde i en stor organisation har givet mig en stor forståelse for de mange udfordringer for beskyttelsen af vores naturværdier, der er under stort pres. Jeg har i otte år repræsenteret DOF i Nationalpark Vadehavets bestyrelse og er udpeget som dansk NGO-rådgiver i Det Trilaterale Vadehavssamarbejde mellem Danmark, Tyskland og Holland.
Mine billeder har udviklet sig meget gennem de seneste 8-9 år. Man kan sige, at jeg har brugt 30 år på at fylde skitsebøger og derigennem lært fuglene at kende.Nu skal kræfterne bruges på at formidle fuglene kunstnerisk, og mine værker er i dag mere ekspressive end nødvendigvis strængt naturalistiske. Udgangspunktet vil altid være "naturalistens" observationer og skitser af landskabet og de enkelte arter. Men derefter kommer fortolkningen.
Ikke mindst kontakten til det britiske miljø i Society og Wildlife Artists (SWLA) har haft stor betydning for mit virke. I 2015 udstillede jeg første gang fire værker på SWLA´s årlige udstilling ”The Natural Eye” i London. Efter at jeg der omkring første gang deltog SWLAs legendariske Sea Bird Drawing Week i Skotland, har jeg været tilbage adskillige gange for at nyde fuglene og det gode selskab blandt nye og efterhånden gamle venner i et meget motiverende miljø. Sea Bird Drawing Week er oprindeligt udviklet af den berømte John Busby (1928-2015), der var en af initiativtagerne til SWLA. I 2017 blev jeg optaget som associate member i SWLA og i 2022 som fuldt medlem.
Mellem 2019 og 2023 udviklede jeg sammen med SWLA og Nationalpark Vadehavet et projekt i Vadehavet på min hjemmebane. Projektet resulterede i to store udstillinger med i alt 19 deltagende kunstnere fra sammenslutningen og en stor bog med titlen "Hjemsøgt af Tidevandet".
Også I Danmark har vi et fællesskab omkring naturkunsten i gruppen kaldet DANE (Danish Artists for Nature and Environment). Med tæt på årlige træf et sted i landet har gruppen udgivet over 20 bøger, der portrætterer de besøgte områder og sætter fokus på naturværdierne. Jeg har stået for planlægningen af to af disse bøger, fra henholdsvis Fanø og Esbjerg Kommunes del af Vadehavet.